Om treningen vår:

PÅMELDING OG PRISER

Fysio- Pilates

Fysio-Pilates er en skånsom treningsform som vektlegger grunnleggende styrketrening, fleksibilitet, motorisk kontroll, tilstedeværelse, pust og avspenning. Det legges særlig vekt på å styrke de dype musklene rundt mage og rygg, og å balansere de ulike muskelgruppene mot hverandre. Mange trener uhensiktsmessig slik at sterke muskler blir sterkere og svake muskler forblir svake. Ved å forbedre muskelbalansen, får du en mer optimal funksjon.

Med jevnlig pilatestrening, og med god oppfølging, vil du kunne oppnå gode resultater på en effektiv og skånsom måte.

Trening for alle

Treningen vår foregår i en liten gruppe, under tett oppfølging av fysioterapeut. Hos oss kan du trene enten du er i god fysisk form, er utrent eller har plager med rygg, nakke/skuldre, overvekt osv. Treningen passer både for kvinner og menn, unge og eldre.

Atmosfæren hos Studio Pilates er preget av stillhet og konsentrasjon. Samtidig som du bygger opp kroppen, vil du kjenne at øvelsene gir ro og avspenning. Vi ønsker å gi et lite “pusterom” i hverdagen.

Introduksjonstime

Før du kan starte opp med treningen hos oss du ha en introduksjonstime. Dette er en enetime hvor vi kan få et inntrykk av hvilket treningsnivå som passer deg og ellers kartlegge om det er spesielle hensyn vi må ta.

I løpet av denne timen ønsker vi også å introdusere noen av prinsippene i Fysio-Pilates for deg ved å lære deg noen grunnøvelser. Etter at du har hatt en introduksjonstime, kan du vanligvis begynne å trene i en gruppe.

Timen varer i 60 minutter, og koster kr 600.

Enetimer

Dersom du har store plager, kan det være nødvendig at du etter introduksjonstimen fortsetter med noen flere enetimer før du begynner å trene i en gruppe. Dette er noe du og din instruktør blir enige om i fellesskap.

Det er også anledning til å bestille enetimer etter at du har kommet i gang med gruppetrening, og på den måten gi treningen et ekstra løft.

Bevegelsesgruppe

Bevegelsesgruppen passer for deg som trenger lavdosert og tilpasset trening. Gruppen ledes av fysioterapeut med spesialkompetanse i fysio-pilates og psykomotorisk fysioterapi. Har du for eksempel ME, hode/nakketraumer, fibromyalgi, fatigue, nedsatt konsentrasjon eller muskelsmerter, kan denne gruppen være aktuell for deg. Lette løsgjørende øvelser, pust, balanse, kroppskontakt, aktivering av kjernemuskulatur og lette generelle styrkeøvelser vil være sentrale elementer i treningen.

Vi ønsker å hjelpe deg å finne tilbake til de gode kroppsopplevelsene.

Bosugruppe

BOSU står for Both Sides Up og er en halv gummiball som kan brukes på begge sider. Du får trent både styrke, smidighet, balanse, koordinasjon og stabilitet. Det fjærende underlaget som BOSUEN gir, legger til rette for en skånsom og myk bevegelsesopplevelse. For å være med i denne gruppen, må du ha deltatt på en av våre ordinære fysio-pilates grupper i minst ett semester.

Utetrening

Treningen er hovedsakelig rettet mot kondisjon, men vil også ha noe innslag av styrketrening. Utetreningen er et fint supplement til den ordinære Fysio-Pilatestreningen. Første kursdag blir det gitt informasjon om retningslinjer for fysisk aktivitet for eldre, deretter foregår treningen ute i nærområdet til Studio Pilates. Det er dine fysiske forutsetninger som bestemmer hvor hardt du kan trene. Vi har fokus på intervalltrening, med pauser mellom intervallene. Kurset går sent vårsemester og tidlig høstsemester.

Se gjerne linken vedlagt om et forskningsprosjekt de har ved NTNU i Trondheim: https://www.nrk.no/viten/xl/aldri-for-sent_-1.13454322

PÅMELDING OG PRISER